20 Maj 2024

Prawidłowa postawa ciała - Jak zachować zdrowe plecy?

img

Wybór biurka

Prawidłowa postawa ciała - Jak zachować zdrowe plecy?


Sprawdź ofertę foteli obrotowych

Fotel obrotowy Unique Viper Kup teraz
Fotel obrotowy Profim Xenon Kup teraz
Fotel obrotowy Grospol Ergohuman BS Kup teraz

Prawidłowa postawa - Jak zachować zdrowe plecy?

Będziesz żył dłużej, jeśli dobrze zadbasz o rzeczy wokół siebie. To jest coś, co każdy wie. Ta sama zasada odnosi się do naszego ciała. Twoje ciało pozostanie zdrowe, jeśli będziesz mógł się prawidłowo poruszać i mieć dobrą postawę. Ludzkie stawy zostały zbudowane na 110 lat ruchu. Dlaczego więc odczuwamy ból w naszych kościach i mięśniach już po 20 lub 30 latach?

Jakie jest znaczenie postawy ciała?

Strukturę budynku można porównać do postawy, ale ciało człowieka jest zdolne do ruchu. Rusztowanie tej struktury, czyli Szkielet jest podtrzymywany przez stawy, mięśnie, więzadła i mięśnie. Daje to strukturze niesamowity potencjał ruchowy i pozwala na utrzymanie się w pozycji pionowej i przyjęcie dowolnej pozycji. Dzięki temu nasi przodkowie mogli polować i łatwo się poruszać.

Należy pamiętać, że zrównoważona postawa tworzy optymalną równowagę i stabilność w ciele, wymaga minimalnego wysiłku mięśni i stwarza warunki do prawidłowego ustawienia narządów wewnętrznych i funkcjonowania. Straciliśmy kontrolę nad naszym ciałem poprzez przywiązanie do biurka i siedzenie przez wiele godzin jednocześnie. Wypracowaliśmy też nowy sposób siedzenia. Skośna, nieprawidłowo skulona postawa, w której głowa skierowana jest w stronę komputera. Pozycja, w której spędzasz dzień, ma na Ciebie większy wpływ, niż zdajesz sobie z tego sprawę. Częste przebywanie w pozycji siedzącej może spowodować, że organizm nauczy się dostosowywać do pozycji, która wymaga najmniejszego wysiłku. Na nieszczęście, często jest to pozycja siedząca, w której kręgosłup jest wygięty w literę "C". Po wielu godzinach siedzenia w takiej pozycji ciało zaczyna wysyłać sygnały, że nie funkcjonuje prawidłowo. Nawet kilka minut ćwiczeń po pracy nie odwróci skutków długotrwałego siedzenia. Ten negatywny nawyk może prowadzić do problemów zdrowotnych, które będą trwały przez wiele lat.

Jak rozpoznać zrównoważoną, prawidłową postawę ciała?

- Głowa: powinna być zagłębiona, w jednej linii z ramionami. - Łopatki: z dala od uszu
- Łokcie: Kąt aktywności określi kąt
- Łopatki są blisko siebie
- Klatka piersiowa: ściągnięta w dół
- Brzuch: Masz aktywny, lekko napięty brzuch
- Miednica: trzymasz się w neutralnym/pionowym miejscu
- Stopy: Możesz swobodnie przenosić ciężar ciała z jednej stopy na drugą

Jak rozpoznać zaburzoną postawę ciała?

  • Głowa: wysunięta, ściągnięta, skurczona szyja, mięśnie szyi
  • Ramiona blisko uszu
  • Ramiona: Połóż się, a następnie zaokrąglij plecy.
  • Klatka piersiowa: zapadnięta, ograniczona pojemność życiowa płuc
  • Miednica: Pochylona do przodu, słabe mięśnie brzucha, nadmierna lordoza lędźwiowa
  • Stopy: Bez naturalnego wysklepienia, stopy są pierwszą amortyzacją dla całego ciała podczas ruchu

Co możesz zrobić dla zdrowia swoich pleców?

Częstsze poruszanie się jest najlepszym sposobem na osiągnięcie zrównoważonej, prawidłowej postawy. Regularny ruch poprawia postawę poprzez przejście z pozycji siedzącej do stojącej. Może również zmniejszyć lub wyeliminować ból pleców. Pamiętaj, aby regularnie rozciągać i aktywować wszystkie stawy. Jeśli jesteś zmuszony do codziennego siedzenia przy biurku, ważne jest, aby być aktywnym i myśleć kreatywnie.

Nie ma jednego najlepszego sposobu na pracę

Najnowsze technologie ergonomiczne pozwalają na siedzenie lub stanie w ciągu dnia. Możesz również na przemian siedzieć, stać lub tak zwaną postawę stojąco-siedzącą. Pozwoli to na pobudzenie rozluźnionego i osłabionego ciała podczas siedzenia do pracy. Spowoduje to również lepsze krążenie krwi i większą kreatywność. Aktywne siedzenie, zwane również dynamicznym, zmusza Twoje ciało i mięśnie do zaangażowania się podczas siedzenia. Aktywne siedzenie, które różni się od biernego siedzenia na krześle, nawet takim, które jest ergonomiczne, utrzymuje ciało w swobodnym ruchu.

Jak wybrać aktywne krzesło do pracy?

Aktywne siedzenie wspiera Cię zgodnie z Twoimi potrzebami i pracą, którą wykonujesz. Możesz wybrać sposób pracy z aktywnym miejscem pracy. Jeśli lubisz siedzieć podczas pracy, bo tego właśnie potrzebujesz, możesz skorzystać z aktywnego krzesła takiego jak Swopper lub 3Dee. Oba pozwalają na precyzyjną regulację postawy, a RH New Logic umożliwia regulację postawy w trzech wymiarach. Accis PRO posiada ujemny kąt siedzenia z mechanizmem synchronicznym. Te nowoczesne krzesła pomagają wzmocnić kręgosłup i skorygować postawę.

Jeśli korzystasz z biurka stojącego, to wszystkie powyższe modele się sprawdzą. Na szczególną uwagę zasługują jednak krzesła siodłowe. Krzesła te mogą być wyposażone w oparcia lub bez nich i wymuszają na Tobie pozycję jeździecką, utrudniając garbienie się. Nowoczesne krzesła, takie jak Capisco Puls, stymulują kręgosłup i pozwalają na ruch do przodu lub do tyłu. Tego typu krzesła do biurka mają również tę zaletę, że wspierają całe ciało. Zmniejszają napięcie mięśni i pobudzają krążenie.

Jeśli musisz często regulować wysokość swojego biurka, to krzesło obrotowe może być również wykorzystywane jako pozycja stojąca/siedząca. Ten rodzaj pozycji pracy jest dosłownie najbliższy sercu, zarówno dosłownie, jak i w przenośni. Wynika to z faktu, że pozycje stojąco-siedzące intensyfikują pozycję otwartą i sprzyjają korekcji postawy. Ciało jest odżywione, krążenie krwi pobudzone, a przepływ tlenu zwiększony.

Hoker Muvman active balance to idealne rozwiązanie dla osób, które lubią pozycję stojącą, a jednocześnie potrafią podeprzeć swoje ciało. Ten fotel balansujący to najlepszy ergonomiczny wybór do biura lub domowego gabinetu. Aktywny hoker wspiera i pozwala twojemu ciału poruszać się we wszystkich kierunkach. Doświadczysz również częstych zmian pozycji. Chociaż żadne z tych rozwiązań nie zastąpi regularnego ruchu, którego pragnie Twoje ciało, siedzenie w pracy na aktywnych meblach utrzymuje Twoje ciało w umiarkowanym ruchu, co jest lepsze niż praca statyczna. Ten rodzaj siedzenia może być dla Ciebie bardzo przyjemny. Nowoczesne meble, takie jak aktywne krzesła do biurka, nowoczesne fotele, można dopasować do każdej pozycji. Pozwala to na pracę w różnych pozycjach i ma jeszcze jedną zaletę: jest niepowtarzalne i może pasować do każdej przestrzeni.

Jakie są jeszcze informacje na temat prawidłowej postawy ciała?

Należy pamiętać, że na prawidłową postawę składa się wiele elementów, dlatego warto przyjrzeć się jej anatomii. Na pierwszym miejscu znajduje się miednica. Miednica to środkowa obręcz ciała, która podtrzymuje kręgosłup i stabilizuje nogi. Każde niewielkie przesunięcie w ustawieniu miednicy może mieć głęboki wpływ na całe ciało. Prawidłowa pozycja miednicy jest wtedy, gdy mięśnie pośladkowe są napięte, a spojenie łonowe jest skierowane lekko w stronę żeber, brzucha i gdy plecy są w fizjologicznej lordozie. Ważne jest również uwzględnienie stóp.

Rysunek 1: Wpływ ustawienia miednicy na kręgosłup i postawę ciała

Rys. 2 Wystająca głowa działa jak dźwignia na kręgosłup. Jej waga i siła uderzenia wzrasta z 5 do 25 kg.

Prawidłowe ustawienie stóp wzmacnia napięcie pośladków, aktywuje głębokie, rozluźnione mięśnie bioder (tzw. rotatory), zwiększa napięcie pośladków. Ustawienie klatki piersiowej koryguje się również poprzez utrzymanie miednicy w neutralnym położeniu. Dobrym pomysłem na wsparcie jest wysuwanie głowy do tyłu przy jednoczesnym patrzeniu prosto przed siebie na oczy. Te proste gesty i ćwiczenia są najlepsze dla Twojego ciała. Należy je wykonywać regularnie, aby utrzymać zdrową postawę. Ćwiczenia te można powtarzać codziennie, wielokrotnie w ciągu dnia. Twoje ciało w końcu nauczy się prawidłowej pozycji, jeśli dasz mu wystarczająco dużo czasu.

Jak utrzymać zdrowe plecy? Przestań pracować statycznie i zacznij być aktywny!

Przejdź do Konfiguratora

(1)
https://www.theguardian.com/lifeandstyle/2018/mar/05/are-you-sitting-comfortably-the-myth-of-good-posture(2)
https://americanpostureinstitute.com/get-the-research-on-posture-and-productivity/(3) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4905897/ - Kyung Woo Kang, Sang In Jung, Do Youn Lee, Kyoung Kim, Na Kyung Lee Wpływ postawy siedzącej na czynność układu oddechowego podczas korzystania ze smartfona
(4) K. Starrett - Skazani na biurko. Galaxy 2016: Postawa wobec siedzącego świata


Sprawdź ofertę mebli biurowych i gabinetowych

Biurko mdd Ogi A Kup teraz
Biurko elektryczne Wuteh Sky Kup teraz
Fotel Profim Sorriso 10V fotel Kup teraz